dimarts, 9 d’agost del 2022

CREA UN PICTOGRAMA

 Un pictograma és una imatge de baixa iconicitat (en concret de grau 4), és a dir, la seua semblança amb allò que representa és baixa resultant una imatge molt simple i esquemàtica.

 Quant més simple siga més fàcil serà la seua lectura. I en cas de senyalètica d'un lloc açò és essencial.

Exemples varios:

Tutorial 7 – ARASAAC Website – Customization – Background Color and Add  Frame – Aula abierta de ARASAAC 

ACTIVITATS

1ª Crea un pictograma de tu mateix.

2º Entra en el programa LogoMakr i fes un pictograma lliurement per practicar fàcilment. 

   Ajuda en: TUTORIAL I MÉS 

    Suggerències de pictogrames: aula de Plàstica, no tirar papers al terra, silenci a la classe.

3ª Crea un pictograma que simbolitze la nostra matèria "LABORATORI DE CREACIÓ AUDIOVISUAL".

    Què et suggereix aquest?


    Aquesta activitat es farà amb cartolines de colors retallades.

    Previ a la resolució de l'activitat seria interessant que feres esbossos al bloc o amb el programa anterior aprés.

    Quedaria molt interessant que aquells treballs audiovisuals que creem a partir d'ara i que comporten una major elaboració queden identificats amb un pictograma (marca de la matèria).

El pictograma podem triar que siga un mateix per a tots (el que mes ens haja agradat per la seua major identificació amb la matèria).

LA IMATGE

DEFINICIÓ I TIPUS 

La imatge és una representació visual d'una realitat en qualsevol tipus de suport físic.

Hi ha quatre tipus d'imatges:

- IMATGES MENTALS

    - Són les úniques imatges que no tenen suport físic.

    - Són les imatges inconscients dels somnis, de la imaginació i la fantasia, les al·lucinacions.

- IMATGES NATURALS.

    - Són les imatges de la pròpia percepció visual del nostre entorn. 

    - Per a produir-se només necessiten llum i un correcte sistema visual.

    - El seu suport físic és la retina del observador.

    - Ofereixen el major nivell de realitat (el major grau d'iconicitat).

Aquests dos primers tipus d'imatges no tenen funció comunicativa ni poden ser manipulades. Les que es relacionen tot seguit sí!

- IMATGES CREADES

    - Són les produïdes per la persona amb intenció comunicativa.

    - El seu suport físic és molt variat (paper, tela, fusta, fang,...) perquè són les imatges dels medis artístics tradicionals (dibuix, pintura, escultura).

- IMATGES ENREGISTRADES

    - Són les imatges produïdes per un sistema de reproducció tècnica i els medis de comunicació de masses (imatges televisives, de cine, anuncis, còmics, fotografies,...).

    - Al ser reproduccions de la realitat són les úniques que permeten un alt grau d'iconicitat.


CARACTERÍSTIQUES

1) GRAU DE FIGURACIÓ.

    La figuració és la representació realista d'allò al qual vol assemblar-se. El seu reflex.

    Qualsevol representació que s'allunye de la realitat entrarà en el món de l'abstracció.

    Un alt grau de figuració significa que s'assembla molt a la realitat.

    Un exemple, procés d'abstracció d'un bou de Pablo Picasso:


2) GRAU D'ICONICITAT.

    La iconicitat és la capacitat que té la reprentació visual d'assemblar-se a l'original o realitat.

    El major grau d'iconicitat d'un objecte el té ell mateix. Un mateix conté la imatge més icònica. Qualsevol video o fotografia d'un mateix ja conté factors que la modifiquen (l'enquadre, llum, ...) i en conseqüència el seu grau d'iconicitat baixa.

Aquesta característica és la que ens fa entendre allò que volia comunicar Magritte amb el seu famós quadre:

ACTIVITATS:
1ª En una làmina dividida en 3 parts iguals (cada part serà de 21 x 9,9 cm) realitza:
          1ª part: pega una foto que t'interesse (de revista, impressa,...)
                        GRAU D'ICONICITAT: 8
          2ª part: fes un dibuix o pintura de la foto el més figuratiu possible.
                         GRAU D'ICONICITAT: 6 
           3ª part: fes un dibuix o pintura de la foto que tendeixca a l'abstracció.
                         GRAU D'ICONICITAT: 1
    Indica els graus d'iconicitat.
 
2ª A la part posterior de la mateixa làmina realitza un esquema-resum de la definició, tipus i característiques de la imatge.

3ª Anem a fer ús de la imaginació. En una nova làmina pega una porció d'un objecte fotogràfic (persona, animal o cosa) i completa'l amb un dibuix imaginatiu i amb enginy.
    Inspira't: DIBUIX I FOTOGRAFIA

Per a tot aquell que no puga partir d'una fotografia que sàpiga que el punt de partida també potser un dibuix. Ací deixe exemples:




diumenge, 7 d’agost del 2022

ANIMACIÓ AMB PÍXELS

Accés al programa totalment gratuït i online (sense descarregar):  PIXEL ART TO C55

Informació rellevant i tutorial ací

Exemples senzillets fets per mi:




I amb  un poc més de dedicació:
 

ACTIVITATS:
1) Practica tu amb el programa i crea les teues animacions. Un nombre de 3 estaria adequat. Dues senzilles i una més elaborada.
2) Recorda descarregar-te-les cada vegada que faces una en format gif i guarda-te-les a la carpeta compartida del drive dintre de la subcarpeta anomenada "04. ANIMACIÓ AMB PÍXELS".


Ací et deixe una imatge extreta d'un mural que imita els quadradets del píxel. Se suposa que representa "La Monalisa" de Leonardo da Vinci. Al ser de mural no està animada però algú s'anima a fer una que sí ho estiga?
 

Tot seguit un dibuix amb més quantitat de píxels. Per si us inspira!
 
Pintando a Adrien chibi con Pixel art. Cuadrícula para niños | Manualidades



CREA, DISFRUTA, APRÉN

 Iniciem un nou curs! Aquest el 2022-23.

I tenim una nova matèria: LABORATORI DE CREACIÓ AUDIOVISUAL (optativa per a 1r ESO).

Què anem a fer?

Anem a fer, bàsicament, creacions amb diversos formats però, sobretot, anem a aprendre d'una manera diferent, acceptant sempre l'originalitat creativa i les aportacions personals.

Mirem el següent curtmetratge titolat "NO PERGUES L'ALEGRIA DE LA VIDA". Els protagonistes són un pare (de color blau) i el seu fill (de color groc) que es prenen la vida de distintes formes: el primer sempre està trist, apagat i infeliç en el treball, mentre que el segon bota d' alegria i sempre sonriu, malgrat no fer les coses bé en l' escola. L' història es repeteix dia darrere dia, però els rols es van canviant: el menut comença a sentir-se desanimat quan va al col·legi i son pare fa tot el possible per a aconseguir que torne a sentir-se com abans. Com continuarà l'història? Mirem i gaudim!


Analitzem!
Què us ha semblat?
Quina lectura extraguem?
L'ús del color ha estat important per reforçar les emocions?
Què els dóna alegria als protagonistes?
I a vosaltres, què us dóna alegria en la vida?

Per tot açò, com diu aquesta entrada del blog anem a CREAR, DISFRUTAR I APRENDRE.

MATERIALS
Necessitarem:
- suport físic: BLOC DE DIBUIX (LÀMINES A4)
                        LLAPIS, DE COLORS, RETOLADORS,..
-suport digital: En l'ORDINADOR (DRIVE) crearem CARPETA PERSONAL (carpeta amb els vostre nom) on deixareu els vostres TREBALLS DIGITALS DIVERSOS en subcarpetes.
- MÒBIL! (Sí, serà una matèria on se vos permetrà tindre'l però sempre per a ús educatiu)

ACTIVITAT
1ª. Al drive: creació de subcarpetes (dins carpeta personal) amb els noms de les entrades.
Per exemple, la primera subcarpeta tindrà el nom "01. LLENGUATGE AUDIOVISUAL". La segona serà "02. LA IMATGE".

IMPORTANT PER PROPER DIA: PORTAR JA EL BLOC DE DIBUIX!

dissabte, 6 d’agost del 2022

LLENGUATGE AUDIOVISUAL

El llenguatge audiovisual és un mitjà de comunicació que ens permet transmetre missatges mitjançant la interacció d'imatges i de sons.

Les imatges poden ser fixes (fotografia, cartell, còmic, ...) o en moviment (cine, televisió,...).

Ja les explicarem més detingudament en altres entrades.

De sons, hi ha quatre grans tipus

    - la paraula (la veu)

    - la música,

    -  els sorolls

    - el silenci.

Especial explicació clicant en: EL SO

Ara mirem què ens explica Martin i La voz sobre el llenguatge audiovisual:

 

Hem de recordar que qualsevol llenguatge (audiovisual, visual, gestual, escrit, oral,...) consta dels següents elements bàsics:

- emissor, qui transmet la comunicació.

- receptor, qui rep la comunicació.

- missatge, la informació transmesa.

-mitjà, suport o canal de comunicació a través del qual es transmeten els missatges.

- codi, conjunt de normes i signes que creen el missatge.

    Per exemple, el codi del còmic el configuren els següents elements:

Més informació en: ELEMENTS DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL 

ACTIVITATS: 

1ª.  En una làmina de dibuix representa gràficament els ELEMENTS DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL. Pinta-ho tot seguit!

    Pots dividir-te la làmina en 3 espais iguals per a una millor organització dels 3 principals elements, l'emissor, el missatge i el receptor.

    Mira l'exemple:                          

    Pots inspirar-te en:





 2ª A la part posterior de la mateixa làmina còpia el següent esquema-resum:

 
3ª Presenta't fent ús del llenguatge audiovisual. 

RECORDA GUARDAR AQUESTES 3 ACTIVITATS DINS LA SUBCARPETA "01.LLENGUATGE AUDIOVISUAL" DE LA CARPETA PERSONAL. (Nota: Està clar que per a guardar alguns treballs els hauràs de fer foto).


 

         

dimarts, 27 d’abril del 2021

L14 FREDS + CÀLIDS

 Per a comprovar la sensació tèrmica que ofereixen els colors anem a dividir la làmina en dues parts iguals. A cada part farem un dibuix diferent però amb el mateix tema: la música (instruments, partitures, símbols, balls, ritmes, cantants, ...). Una part la pintarem amb tèmperes amb colors freds i l'altra amb colors càlids. Ho podem pintar amb tintes planes o cercant aiguades.

Recorda:




Per a inspirar-te en el tema ací van uns exemples:





































dilluns, 1 de febrer del 2021

L9 SEGELL FLUXUS

 L'alumne ha de fabricar-se dos "tampons" per a anar deixant la seua imprompta o petjada particular en el projecte.

Ací va un video:

dijous, 14 de gener del 2021

L9 TARRO NADALENC

 

Aquest treball necessita d'un procés en el qual hi hauran dies on el material s'ha d'assecar.

1r pas (1r moment d'una classe):

                                                        MATERIAL

 tisores


            tarro                                                tap de suro                            pegament


Agafar el tap del tarro i raspar la seua superfície interna i central amb les tisores per tal de, tot seguit, pegar-li el tap i que aquest quede millor adherit. Deixar assecar el conjunt.


2n pas (tota una classe):

                                                            MATERIAL

 plastilina de colors

Amb la plastilina farem un element nadalenc (arbre de Nadal, Pare Noël, Rei Mag, ...) considerant el tap de suro pegat anteriorment com a estructura interna. Hem de ser conscients de no fer-lo excessivament gruix donat que, una vegada estiga acabada l'activitat hi haurà un efecte òptic que engruixarà l'element creat.


3r pas (primer moment d'una classe):

MATERIAL

                                                            vernís                                 pinzell

Vernissarem la nostra creació i la deixarem assecar. 
Aquesta tasca la repetirem un altre dia per a aplicar-li una segona capa de vernís al treball i evitar el seu desgast per l'efecte de l'aigua amb la que quedarà en contacte constantment.


Exemples de Daniela Pallás, els dos primers, i d' Ana Vañó, el tercer:


4t pas (primer moment d'una classe):

MATERIAL

purpurina (aquesta té forma d'estrela)

Ara ja serà el moment d'agafar el cristall del tarro, plenar-lo d'aigua i afegir-li la purpurina. Una vegada hem fet açò ja tenim el tarro nadalent acabat. Mireu aquest treball ben interessant fet per Paola Pérez Quiles:


I, aquests altres:













divendres, 1 de gener del 2021

L13 EL CÒMIC

 

Ara ens cal un personatge i una història per contar!
En una sola làmina i en 6 vinyetes com a màxim.
Un personatge podria ser el que triares en el dibuix de la quadrícula.
Una història podria ser per afavorir la educació en valors socials i cívics (respecte, responsabilitat, tolerància, cooperació, honestitat, paciència, etc). Fixa't en aquests exemples:


    Per a inspirar-nos podem reflexionar sobre quan en el nostre entorn a vegades passen coses que no són correctes i ens disgustem com quan un company ens agafa material sense permís, o quan el grandot de la classe empenta a un més dèbil, per posar alguns exemples. Pensem en situacions que voldríem canviar i dibuixem com seria allò correcte i cívic.





L12 AUTORETRAT AMB QUADRÍCULA

     Ja sabeu que un autoretrat és el retrat que es fa un mateix.

    Per a facilitar-nos la nostra tasca, el nostre el farem amb l'ajuda de la fotografia i la geometria.

    Necessitarem:

1) Una fotocòpia en blanc i negre d'una fotografia nostra en 1r pla a tamany A4 ó inferior donat que la quadrícula que construirem la podem ampliar (la idea és no tindre dificultat en vorer les formes). 

2) L'escaire i el cartabó per a dibuixar una quadrícula sobre la fotocòpia.

    Una vegada açò llest, farem:

3) Reproduir la quadrícula en la nostra làmina adaptant el tamany de la quadrícula al nou format. És a dir, és possible que agrandem la quadrícula per a què el nostre 1r pla ocupe tota la làmina.

4) Dibuixar el nostre autoretrat amb l'ajuda de la quadrícula i fixant-nos bé en quina forma conté cada quadradet. Podem afegir-li lletres i nombres a les voreres per guiar-nos millor.

5) Agafar color i pintar el conjunt però, d'una manera especial. En la nostra persona farem servir els colors càlids i al fons estaran els freds. Fixa't bé en la següent imatge que t'indica quins són.

    A més a més, pintarem buscant textures de línies i formes geomètriques en cada quadradet de manera que evitem pintar tot un quadrat amb un sol color sense contindre cap forma.
    Per a què tota aquesta explicació l'entengau millor tot seguit us deixe unes imatges resolutives.







ELS NOSTRES AUDIOVISUALS

FELICITACIÓ DE NADAL 2022         REGAL PER A XAXI (PROJECTE LINGÜÍSTIC XÀTIVA - XIRIVELLA),  juny 2023